Акил и Линда Пано. Албанският пастор е съден за това, че е казал, че думите баща и майка не могат да бъдат заменени с родител 1 и 2. По-късно тази седмица Акил трябва да се яви отново пред съда. Снимка CNE.news, Evert van Vlastuin

Албанският пастор Акил Пано ще се изправи отново пред съдията по-късно тази седмица. Той познава съдебната палата доста добре след телевизионното си представяне миналата година. Той каза, че говоренето за „родител 1“ и „родител 2“ вместо баща и майка е „дехуманизиращо“. Това се приема като реч на омразата срещу хомосексуалистите.

Това е идея, която се появи в няколко страни. За да стане семейството по-неутрално по отношение на пола, би било по-добре официалните документи да говорят за „родител 1 и 2“.

Акил Пано е добре позната фигура в медиите в Албания. Той е преподавател по философия в Държавния университет в Тирана. Той е пастор в Евангелската църква на Евангелието на Христос. Редовен водещ и коментатор на актуални теми.

Какво би си помислил за „родител 1 и 2“ вместо за баща и майка, го попитаха през лятото на 2021 г. Това би свело хората – с воля и душа – до бройка. „Безпрецедентен етичен егоизъм“, каза той в телевизионен дебат. Според Пано такова предложение е плод на „болно общество“, обясни той. „Те са толкова егоистични, че искат да лишат следващото поколение деца от правото им на майка и баща.“

Фактът, че той използва думата „болен“, беше приет като обида от организацията за правата на гейовете Aleanca Lgbt, която отиде при комисаря по антидискриминацията. Правителственият надзорен орган първо отхвърли жалбата и заяви, че Пано има право да изложи своето разбиране на библейската истина и че не е дискриминирало ЛГБТ общността. Пасторът получи подкрепа и от европейската петдесятна организация PEF, шведката Пеле Хьорнмарк.

По-късно същата седмица комисарят промени решението си. Може би думата „болен“ е просто мнение. Но философът също така беше казал, че промяна в семейния закон ще доведе до ситуация, в която „всеки може да поиска правото си да се ожени за любимото си животно, като куче или котка, или трима или четирима души“. Според комисаря това означава, че г-н Пано приравнява гейовете с животни, което е обидно.

Той заключи, че думите на Пано „надхвърлят свободата на изразяване и правото да изразяваш своята религия и възгледи за живота“ и не са защитени от Европейската конвенция за правата на човека, написа комисарят през ноември 2021 г.

Г-н Пано беше помолен да направи публично изявление, в което да се дистанцира от „омразната реторика срещу ЛГБТК хората“ и да обещае да не повтаря тези убеждения в бъдеще. В противен случай последствията биха били тежки.

Пасторът отрича да разпространява омраза. „Ако променим семейното законодателство“, каза той, „няма ограничение. Къде ще свърши това и кой може да каже кое е правилно или грешно?“

Пано е решил да оспори решението на комисаря пред съда, тъй като според него искането ограничава свободата на религията, словото и съвестта. По време на една от сесиите представителят на комисаря каза: „Пастор Акил е обичан и уважаван от народа на Албания и затова има голям обществен интерес. Той е любящ и търпелив. Той винаги се е справял добре през своите 14 години публични дискусии, но може би този път не беше много внимателен с изявленията си относно родител 1 и родител 2 и гей браковете. Ето защо нашият офис трябваше да се погрижи да коригира това, тъй като думите му влияят на аудиторията му.“

Имаше няколко заседания, а в петък предстои следващото. Според съпругата на Пано, Линда, комисарят е направил много грешки и е цитирал неща извън контекста. Междувременно първият съдия, който се занимава с делото, беше повишен, а следващият съдия реши да започне делото отначало. По време на всички съдебни заседания християните се молеха пред съда за двойката Пано, понякога в продължение на няколко часа.

Пасторът, философ получи съдебна подкрепа от ADF International. Докато течеше съдебното дело Пано продължи да работи за изграждането на Албанската коалиция за семейството и живота, която имаше първия си официален конгрес през февруари 2022 г. Дори президентът на Албания, г-н Илир Мета, беше сред ораторите. Няколко месеца по-късно същият президент награди пастора за работата му за семейството и 30-годишния му принос към ценностите на обществото.

От проучвания на общественото мнение е известно, че албанското население е доста консервативно в своите възгледи за семейството и отношенията. Това няма нищо общо с религиозността, защото страната не е много вярваща. Известно е, че хората в Югозападните Балкани възприемат хомосексуализма като западна социална идея, която не трябва да се внася там. Страната не познава еднополови бракове, нито гражданско партньорство за гейовете, нито осиновяване на деца за хомосексуални двойки.

Съдебното дело доведе до оживен дебат в албанското общество.  Една неделна сутрин църквата на Пано беше посетена от група гейове, разпознаваеми по техните банери с дъга. Същия ден църквата е посетена от известна телевизионна фигура от Италия, Наусика Дела Вале, която твърди, че е бивша лесбийка. Тя свиделтества, че животът с Исус я стимулира да промени начина си на живот.

Активистка за правата на гейовете в страната, Хени Караж, каза в социалните медии, че е отишла на служба на Пано с партньора си, „отворена за промяна“, но това не се е случило. Снимките в социалните мрежи обаче показват, че църковните хора са ги посрещнали без отхвърляне. В съдебното заседание през април г-н Пано каза: „Ние обичаме гейовете и винаги сме показвали любовта си към тях, не само с думи в различни телевизионни програми, но дори като ги посрещаме в нашата църква.“

Шведският християнски новинарски портал Världen Idag съобщи, че както шведското, така и холандското посолство са подкрепили гей движението в дебатите около този случай. Шведският посланик в Албания Елза Хостад каза, че тази подкрепа не трябва да се разглежда като „културен империализъм“. „Става въпрос за подкрепа на демократичните сили“, каза тя пред Världen Idag.

Акил Пано и съпругата му Линда казват, че се страхуват, че Албания се връща към времето на комунизма, под който страната им е била официално единствената атеистична нация. „По време на комунистическия режим човек не можеше открито да изразява себе си“, казва Линда. „Изглежда, че се връщаме в тази посока. Но като християни не можем да се преклоним пред потискането на мненията, но трябва да вършим Божията воля.“

* Стоим във връзка с Линдита и Акил Пано, които ни изпратиха тази новина за случая им: https://cne.news/artikel/2204-is-rejecting-parent-1-and-2-discriminatory-against-gays-albanian-judge-has-to-decide
Разбрахме, че делото е отложено за 7.02.2023 по искане на адвоката представляващ държавата. 
Акил Пано е награден с най-високото отличие от Албанския президент в официална церемония в началото на годината за отстояване на семейните ценности.

Подобни статии

Един коментар

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *