Във връзка с обществената консултация на сайта на Европейската комисия по Закона за цифровите услуги участвахме със следните позиция и писмо:
Законът за цифровите услуги (ЗЦУ или DSA – Digital Service Act) представлява сериозен риск за свободата на изразяване в Европа. Неясната терминология, неконтролираните правомощия, съсредоточени в Европейската комисия, зависимостта от недоказуеми „доверени докладчици“, задължителната модерация на съдържание под заплаха от сериозни глоби, както и международния обхват правят този закон един от най-мащабните механизми за цензура в ЕС. Вместо да защити демокрацията, този акт рискува да постигне обратното – потискане на свободното слово, което е в основата на демократичното общество.
ЗЦУ определя „незаконно съдържание“ като всичко, което противоречи на законодателството на ЕС или на отделна държава членка (чл. 3h). Това би довело до прилагане на най-рестриктивните национални стандарти за цензура в целия Съюз – дори спрямо съдържание, което е законно и защитено в други юрисдикции.
Позволяването на една държава да определя какво представлява „незаконно съдържание“ чрез неясни и прекалено общи закони противоречи на международните стандарти, които изискват ограниченията на речта да бъдат ясно дефинирани, необходими и пропорционални. Това е особено тревожно, предвид широко разпространените неясни и рестриктивни закони в някои части на Европа.
Призоваваме Европейската комисия да извърши прозрачен, обективен и всеобхватен преглед на прилагането на ЗЦУ. Той трябва да включва цялостна оценка на въздействието върху свободата на изразяване и анализ на съответствието с основните права на гражданите на ЕС.
Необходимо е най-спорните разпоредби на ЗЦУ да бъдат преразгледани, за да се гарантира, че няма да подкопаят основни европейски ценности – особено правото на свобода на словото и изразяването.
Следва писмото:
До: Европейската Комисия
Относно: Необходимост от изменение на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2022/2065 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 19 октомври 2022 година относно единния пазар на цифрови услуги и за изменение на Директива 2000/31/ЕО (Акт за цифровите услуги) / Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the Council of 19 October 2022 on a Single Market For Digital Services and amending Directive 2000/31/EC (Digital Services Act), с оглед прозрачност и защита на свободата на изразяване при предстоящия преглед нарегламента
Уважаеми членове на Европейската комисия,
Обръщаме се към Вас във връзка с влезлия в сила Закон за цифровите услуги (ЗЦУ), който се прилага от 17 февруари 2024 г. във всички държави-членове на Европейския съюз. Въпросният законодателен акт породи сериозни дискусии и опасения в обществото, които продължават и след приемането му. В резултат на множество обсъждания и разисквания в тази връзка считаме, че така приетия текст на регламента създава сериозни предпоставки за ограничения върху свободата на словото и е необходимо ЕС да защити едно от основните човешки права – свободата на изразяване.
Въпреки че Европейската комисия представя въпросния регламент като средство за създаване на „правна сигурност“, „по-голям демократичен контрол“ и „ограничаване на рискове като манипулация и дезинформация“, същият в този си вид съдържа редица неясни понятия, които оставят възможност за разширено тълкуване– като „незаконно съдържание“, „език на омразата“ и „дезинформация“. Това поражда сериозни рискове от цензура и потискане на свободата на словото.
ЗЦУ определя „незаконно съдържание“ като всичко, което не е в съответствие със законите на ЕС или на отделните държави членки (чл. 3h). Това може да доведе до прилагането на най-рестриктивните национални стандарти за цензура в целия ЕС, включително върху съдържание, което в много други държави е законно и защитено.
Позволяването на една държава да определя „незаконно съдържание“ чрез неясни и обширни закони противоречи на международните стандарти, изискващи ограниченията на речта да бъдат пропорционални, ясно дефинирани и необходими. Това е проблематично, особено предвид множеството неясни и рестриктивни закони в Европа, по отношение свободата на словото.
Послания в защита на човешкия живот и достойнство, правото на децата да имат и да познават своите майка и баща, защитата на брака и семейството – базирани на Конституцията, на вътрешното и мреждународно законодателство – обявени за „незаконни“ в една държава на ЕС ще бъдат премахнати от всички платформи в ЕС, както и извън него.
Поради своя обхват и инструментите, които предоставя, ЗЦУ се нарежда сред най-рисковите механизми за дигитална цензура в Европа.
Сред най-сериозните проблеми, които той поражда, са:
- Липсата на правна яснота: Термините, използвани в регламента са неясни и лесно податливи на субективна интерпретация и злоупотреба;
- Централизация на властта в Европейската комисия: ЗЦУ предоставя широки и неконтролирани правомощия за прилагането му, без адекватни механизми за отчетност;
- Мрежа от „доверени докладчици“: Включващи неправителствени организации, частни субекти и структури, които могат да сигнализират за съдържание без реална проверка или възможност за защита от страна на засегнатите лица;
- Задължение за проактивно модериране: Платформите трябва да извършват регулярни оценки на риска и да отстраняват съдържание в области като обществен дебат, избори, здраве, сигурност и психично благополучие – под заплаха от глоби до 6% от глобалния им оборот или дори прекратяване на дейността им;
- Глобални последици: Прилагайки се екстериториално т.е. не само за платформи, регистрирани в ЕС, но и за такива от трети държави, ЗЦУ налага европейски стандарти за цензура по целия свят и ограничава свободното изразяване и извън границите на ЕС.
В тази връзка, изказваме своето негативно мнение по повод на сегашния текст на ЗЦУ и считаме, че е от изключителна важност спорните текстове в него да бъдат подложени на допълнителни обществени дебати и променени, по начин който не накърнява едни от основните европейски ценности и свободи, а именно свободата на словото и изразяването.
С уважение,
Михаела Джоргова, председател на Асоциация Общество и Ценности
Новината в медиите:
https://www.cross.bg/bulgariya-petitziyata-roditelstvo-1771807.html
Още по темата:
Законът на ЕС за цифровите услуги и свободата на изразяване: Приятели или врагове?
Как Законът на ЕС за цифровите услуги засяга свободата на словото онлайн през 2025 г.?