Във връзка с обществената консултация на сайта на Европейската комисия по Закона за цифровите услуги участвахме със следните позиция и писмо:

Законът за цифровите услуги (ЗЦУ или DSA – Digital Service Act) представлява сериозен риск за свободата на изразяване в Европа. Неясната терминология, неконтролираните правомощия, съсредоточени в Европейската комисия, зависимостта от недоказуеми „доверени докладчици“, задължителната модерация на съдържание под заплаха от сериозни глоби, както и международния обхват правят този закон един от най-мащабните механизми за цензура в ЕС. Вместо да защити демокрацията, този акт рискува да постигне обратното – потискане на свободното слово, което е в основата на демократичното общество.

ЗЦУ определя „незаконно съдържание“ като всичко, което противоречи на законодателството на ЕС или на отделна държава членка (чл. 3h). Това би довело до прилагане на най-рестриктивните национални стандарти за цензура в целия Съюз – дори спрямо съдържание, което е законно и защитено в други юрисдикции.

Позволяването на една държава да определя какво представлява „незаконно съдържание“ чрез неясни и прекалено общи закони противоречи на международните стандарти, които изискват ограниченията на речта да бъдат ясно дефинирани, необходими и пропорционални. Това е особено тревожно, предвид широко разпространените неясни и рестриктивни закони в някои части на Европа.

Призоваваме Европейската комисия да извърши прозрачен, обективен и всеобхватен преглед на прилагането на ЗЦУ. Той трябва да включва цялостна оценка на въздействието върху свободата на изразяване и анализ на съответствието с основните права на гражданите на ЕС.

Необходимо е най-спорните разпоредби на ЗЦУ да бъдат преразгледани, за да се гарантира, че няма да подкопаят основни европейски ценности – особено правото на свобода на словото и изразяването.

Следва писмото:

До: Европейската Комисия

Относно: Необходимост от изменение на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2022/2065 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 19 октомври 2022 година относно единния пазар на цифрови услуги и за изменение на Директива 2000/31/ЕО (Акт за цифровите услуги) / Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the Council of 19 October 2022 on a Single Market For Digital Services and amending Directive 2000/31/EC (Digital Services Act), с оглед прозрачност и защита на свободата на изразяване при предстоящия преглед нарегламента

Уважаеми членове на Европейската комисия,

Обръщаме се към Вас във връзка с влезлия в сила Закон за цифровите услуги (ЗЦУ), който се прилага от 17 февруари 2024 г. във всички държави-членове на Европейския съюз. Въпросният законодателен акт породи сериозни дискусии и опасения в обществото, които продължават и след приемането му.  В резултат на множество обсъждания и разисквания в тази връзка считаме, че така приетия текст на регламента създава сериозни предпоставки за ограничения върху свободата на словото и е необходимо ЕС да защити едно от основните човешки права – свободата на изразяване.

Въпреки че Европейската комисия представя въпросния регламент като средство за създаване на „правна сигурност“, „по-голям демократичен контрол“ и „ограничаване на рискове като манипулация и дезинформация“, същият в този си вид съдържа редица неясни понятия, които оставят възможност за разширено тълкуване– като „незаконно съдържание“, „език на омразата“ и „дезинформация“. Това поражда сериозни рискове от цензура и потискане на свободата на словото.

ЗЦУ определя „незаконно съдържание“ като всичко, което не е в съответствие със законите на ЕС или на отделните държави членки (чл. 3h). Това може да доведе до прилагането на най-рестриктивните национални стандарти за цензура в целия ЕС, включително върху съдържание, което в много други държави е законно и защитено.

Позволяването на една държава да определя „незаконно съдържание“ чрез неясни и обширни закони противоречи на международните стандарти, изискващи ограниченията на речта да бъдат пропорционални, ясно дефинирани и необходими. Това е проблематично, особено предвид множеството неясни и рестриктивни закони в Европа, по отношение свободата на словото. 

Послания в защита на човешкия живот и достойнство, правото на децата да имат и да познават своите майка и баща, защитата на брака и семейството  – базирани на Конституцията, на вътрешното и мреждународно законодателство – обявени за „незаконни“ в една държава на ЕС ще бъдат  премахнати от всички платформи в ЕС, както и извън него.

Поради своя обхват и инструментите, които предоставя, ЗЦУ се нарежда сред най-рисковите механизми за дигитална цензура в Европа.

Сред най-сериозните проблеми, които той поражда, са:

  • Липсата на правна яснота: Термините, използвани в регламента са неясни и лесно податливи на субективна интерпретация и злоупотреба;
  • Централизация на властта в Европейската комисия: ЗЦУ предоставя широки и неконтролирани правомощия за прилагането му, без адекватни механизми за отчетност;
  • Мрежа от „доверени докладчици“: Включващи неправителствени организации, частни субекти и структури, които могат да сигнализират за съдържание без реална проверка или възможност за защита от страна на засегнатите лица;
  • Задължение за проактивно модериране: Платформите трябва да извършват регулярни оценки на риска и да отстраняват съдържание в области като обществен дебат, избори, здраве, сигурност и психично благополучие – под заплаха от глоби до 6% от глобалния им оборот или дори прекратяване на дейността им;
  • Глобални последици: Прилагайки се екстериториално т.е. не само за платформи, регистрирани в ЕС, но и за такива от трети държави, ЗЦУ налага европейски стандарти за цензура по целия свят и ограничава свободното изразяване и извън границите на ЕС.

В тази връзка, изказваме своето негативно мнение по повод на сегашния текст на ЗЦУ и считаме, че е от изключителна важност спорните текстове в него да бъдат подложени на допълнителни обществени дебати и променени, по начин който не накърнява едни от основните европейски ценности и свободи, а именно свободата на словото и изразяването. 

С уважение,

Михаела Джоргова, председател на Асоциация Общество и Ценности


Новината в медиите:

https://www.bta.bg/bg/news/bulgaria/oficial-messages/898789-asotsiatsiya-obshtestvo-i-tsennosti-nad-35-organizatsii-i-blizo-2800-grazhdan

https://www.cross.bg/bulgariya-petitziyata-roditelstvo-1771807.html

https://epochtimes.bg/peticijata-zashtiti-decata-kazhi-ne-na-ednopolovoto-roditelstvo-aktivira-grazhdanskoto-obshtestvo-v-balgarija

Още по темата:

Законът на ЕС за цифровите услуги и свободата на изразяване: Приятели или врагове?

Как Законът на ЕС за цифровите услуги засяга свободата на словото онлайн през 2025 г.?

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *