Асоциация Общество и Ценности
Следвайте ни чрез:
  • Начало
  • За нас
    • Ценности
    • Позиции
    • Какво правим
    • Политика за поверителност
  • Граждански действия
    • Брак и семейство >
      • Седмица на брака
      • Фактическо съжителство
      • Ресурси
    • Деца
    • Достойнство на личността >
      • Евтаназия
      • Порнография >
        • Неприемливи реклами
      • Проституция и трафик на хора
      • Хомосексуализъм
      • Сурогатно майчинство
      • Още
    • Европа >
      • Писма и петиции
    • Споделено
  • Медии
    • Съобщения до медиите
    • Медиите за нас
    • Новини
  • Контакти
  • Включи се
  • English
    • About us
    • News
    • Donate

Становище по повод Проект за Национална здравна стратегия 2021-2030

27/1/2021

 
Picture
ДО:
МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
МИНИСТЪРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
МИНИСТЪРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА КЪМ 44-ТО НС
КОМИСИЯТА ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО 
КОМИСИЯТА ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С НПО И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
КОМИСИЯТА ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА
ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА
МЕДИИТЕ
 
Изх. №01/27.01.2021
 
                                    
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
 
 
Обръщаме се към Вас във връзка с Проект на Национална здравна стратегия 2021-2030, публикуван на сайта за обществени консултации[1]. 
 
Проектът на Национална здравна стратегия (ПНЗС) предвижда провеждането на здравно и сексуално образование сред подрастващите, в т.ч. в детските градини и училища[2], както и “всеобщ достъп до репродуктивни услуги в областта на половото и репродуктивно здраве”.[3]
Относно “съвременните здравно-образователни програми в детските градини и училища” в т.ч. “сексуално образование, образование за семеен живот” е важно да вземете предвид какво включват насоките и програмите за сексуално образование, препоръчвани от Световната здравна организация[4], УНИЦЕФ[5], ЮНЕСКО и ООН, както и последствията от прилагането им в световен мащаб.
 
Според стандартите за сексуално образование на Световната здравна организация за Европа[6] децата от 0 до 4-годишна възраст следва да бъдат информирани за удоволствието, което изпитват, когато докосват тялото си, за мастурбацията и да им се даде възможност да осъзнаят половата си идентичност[7]. Децата между 4 и 6 години следва да бъдат запознати с ранна детска мастурбация, еднополовите връзки, различните концепции за семейство и уважение към различните норми за сексуалността. Между 6 и 9 г. да бъдат запознати с различните методи на зачеване, за мастурбацията и приятелството и любовта между хората от един и същи пол. Между 9 и 12 г. те трябва да се запознаят с различията между полова идентичност и биологичен пол и т.н. Наръчникът на УНИЦЕФ по сексуално и репродуктивно здраве[8]   включва сексуалния отклик към предмет, животно, непълнолетни лица и без съгласието на другия човек, сред начините за получаване на сексуално удоволствие.


Read More

Становище във връзка с предложените промени в Закона за закрила на детето

4/1/2021

 
Picture
ДО:
КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РБ
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РБ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ                                                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ   ГРУПИ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ            


                                                                  СТАНОВИЩЕ
​

на Национална асоциация „Поход за семейството“ и Сдружение „Асоциация общество и ценности“ относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 054-01-111 от 04.12.2020 г. 
 
Уважаеми дами и господа,
​
Нашите две сдружения са юридически лица с нестопанска цел, които имат за своя цел да защитават правата на родителите и децата в тяхна взаимна полза, и да подкрепят традиционните семейни ценности. В този смисъл, организациите ни приветстват политическата воля и законодателните инициативи за извършване на промени в нормативните актове, отнасящи се до семействата и децата, когато те водят към утвърждаване на брака от мъж и жена, подобряване на семейната среда и защита на човешките права. Вярваме, че това е и целта на обсъждания законопроект.

От една страна в законопроекта са залегнали редица идеи обсъждани в обществени дискусии, включително подкрепяни и от нас, като:
  • ограничаване на причините за извеждане на деца от семейната им среда до насилие и невъзможност на родителите да изпълняват своите задължения, а не поради бедност или временни финансови затруднения;
  • възможност за участие на родителите и законните представители на детето във всички съдебни производства и намаляване на сроковете им;
  • засилен съдебен контрол и налагане на санкции за злоупотреба при подаване на анонимни сигнали или неправилно предприети действия от социални служители спрямо деца;
  • подобряване на процеса на осиновяване, с цел по възможност детето да остане в обкръжението на разширеното семейство или при доверени лица;                                                                                                      
           и други.


Read More

Препоръки на Асоциация Общество и Ценности по отношение на стратегията на ЕС за правата на детето (2021-24)

8/12/2020

 
Picture
Във връзка с пътната карта на Комисията относно стратегията на ЕС за правата на детето (2021-24), Асоциация общество и ценности (АОЦ) препоръчва стратегията:

1. Да ​​отстоява и защитава принципа на субсидиарност като основен принцип в антидискриминационните стандарти и правото на държавите-членки да определят собствените си политики в областта на брака и семейството, родителските права, образованието и здравеопазването.

2. Да осигури по-добра защита на правата на децата. По отношение на защитата на уязвимите деца, комисията на ЕС трябва да потвърди в стратегията си, че никой няма право на дете, а всяко дете има право да познава и да бъде познато и обгрижвано своите родители (Конвенция за правата на детето, член 7). Стратегията трябва да поддържа правото на всяко дете да познава своите биологични родители и да има майка и баща.

3. Да усили защитата на семейната неприкосновеност срещу незаконна и прибързана намеса на социалните служби. Държавите-членки следва да гарантират, че децата се отнемат от родителите им само при наличие на достатъчно обстоятелства, доказващи реален риск от сериозна вреда и подлежащи на достатъчен съдебен контрол на всички етапи, като се стремят към целта да се събере семейството.

4. Да съдейства за зачитането и насърчаването на основното право и отговорност на родителите за възпитанието, здравето и образованието на децата им, правото да ги обучават съобразно своите ценности и убеждения и това право да бъде гарантирано във всички образователни програми на ЕС (включително сексуалното образование).

5. Да се ​​противопостави на трафика на бебета като насърчи премахването на практиката на сурогатно майчинство във всички държави-членки. Сурогатното майчинство потъпква достойнството на детето, като го превръща в стока, предмет на договор.

6. Да защити децата срещу порнографията и сексуалната експлоатация чрез забрана на порнографията по телевизионните канали и увеличаване на защитата на физическото, умственото и моралното развитие на децата по отношение на услуги по заявка и платформи за споделяне на видео материали.

Бихме искали отправените по-горе предложения да бъдат внимателно взети предвид.

АСОЦИАЦИЯ ОБЩЕСТВО И ЦЕННОСТИ 


АОЦ е гражданско сдружение, което насърчава и защитава човешкото достойнство и свобода, правата на децата и родителите, брака и семейството в България и Европа от 2007 г.

            Конвенцията за защита правата на детето;
            Международния пакт за гражданските и политическите права (чл. 18, т. 5);            
            Европейска конвенция за защита правата на човека и основните свободи (чл. 2 от Протокол № 1);
            Конвенцията на ООН за правата на детето (чл. 5 и чл. 11, т. 2);
            Всеобщата декларация за правата на човека;
            Хартата за основните права на Европейския съюз чл. 5, чл. 6, Договора за ЕС;
            Резолюция за защита на семейството на ООН (A/HRC/29/L.25), юли 2015 г.

            Изх. № 27/08.12.2020

Становище по повод Проект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс

1/12/2020

 
Picture
ДО:ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ,
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ И ЧЛЕНОВЕТЕ НА:
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОП. ФОНДОВЕ
КОМИСИЯТА ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА
КОМИСИЯТА ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
 
Становище на гражданско сдружение „АСОЦИАЦИЯ ОБЩЕСТВО И ЦЕННОСТИ“ относно:
 
Проект за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс № 002-01-64,
внесен от Министерски съвет на 10.11.2020 г.
 
Сдружение „Асоциация общество и ценности“  счита, че внесеният законопроект има съществени пропуски при определяне на правото на защита на малолетни и непълнолетни граждани в наказателния процес. 
 
С част от предложените изменения в наказателнопроцесуалните норми е изключено участието, съгласието и/или присъствието на родителя/настойника от определени процесуални действия, което нарушава правата на родителите/настойниците. Последните на практика са поставени в неравноправно положение в съдебни процеси, касаещи техните деца/подопечни – нещо, което противоречи на справедливостта. 
 
Основните ни забележки към законопроекта са следните:


Read More

Становище на АОЦ във връзка с Проекта на Закон за промяна Закона за образованието

2/4/2020

 
Picture
Становище на Асоциация общество и ценности относно Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование
 
Уважаеми Дами и Господа,
​

С настоящото бихме искали да изразим своята позиция относно Проекта на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за предучилищно и училищно образование (ЗПУО) и нашите мотиви за отхвърляне на задължително предучилищно образование от 4-годишна възраст. 
Част от посочените по-долу аргументи засегнахме, заедно с още 50 граждански и родителски организации, в изпратеното на 26.02.2020 г. с копие до Вас Отворено писмо[1], по повод намеренията за въвеждане задължителна предучилищна подготовка от 4-годишна възраст, подкрепено от над 7 500 граждани в онлайн петиция[2].
​
1. Предложените промени противоречат на Конституцията и на водещи международни нормативни актове
Считаме, че самото въвеждане на подобна мярка противоречи на Конституцията на България, според която училищното - а не предучилищното - обучение е задължително (чл. 53). Според чл. 15 от Закона за нормативните актове, нормативният акт следва да съответства на Конституцията, докато задължителността на предучилищното образование не съответства на нея.

Още повече въвеждането на задължително предучилищно образование за децата от 4-годишна възраст нарушава и редица водещи международни спогодби, според които семейството е водещо за начина на образоване на своите деца, като Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи (КЗПЧОС)  Протокол 1, чл. 2; Всеобщата декларация за правата на човека на ООН (чл. 14 и чл. 26 ал.3), Международният пакт за гражданските и политически права чл. 18 и Международният пакт за икономически, социални и културни права чл. 13.


Read More

Отворено писмо от над 50 организации срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните деца

26/2/2020

 
PictureПротестът пред НС срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-год., декември, 2012г. снимка: Иво Орешков
До: 
Министъра на образованието и науката 
Комисията по образованието, науката и въпросите  на децата, младежта и спорта 
Комисията по правни въпроси
Комисията по правата на човека, жалбите и петициите на гражданите
Председателите на парламентарно представените партии в 44-то Народно събрание
Народните представители от 44-то Народно събрание

Копие до:
Министър председателя на Република България
Омбудсмана
​Светият Синод на БПЦ

Медиите



                                                                           ОТВОРЕНО ПИСМО
​

от над 50 граждански и родителски организации и движения и над 5,500 родители подкрепили петицията* срещу въвеждането на задължителната предучилищна подготовка за деца от 4 годишна възраст 
 
Уважаеми г-н Вълчев, 
Уважаеми Дами и Господа, Народни представители,
 
Ние, долуподписаните граждански и родителски организации, изразяваме дълбоката си загриженост от игнориране гласа на гражданското общество, и най-вече на родителите, с подновените опити за приемане на задължителната предучилищна подготовка от 4-годишна възраст.

Опитите за вкарване на децата от най-ранна възраст в държавната образователна система:

1. Нарушават Конституцията на България, според която училищното, а не – предучилищното, обучение е задължително (чл. 53).  

2. Нарушават редица водещи международни спогодби, според които семейството е водещо за начина на образоване на своите деца, като: ЕКПЧ Протокол 1, чл. 2; Всеобщата декларация за правата на човека на ООН (чл. 14 и чл. 26 ал.3), Международният пакт за гражданските и политически права чл. 18 и Международният пакт за икономически, социални и културни права чл. 13.


Read More

Становище и предложения във връзка със Закона за социалните услуги

15/1/2020

1 Comment

 
Picture
СТАНОВИЩЕ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ОТ ГРАЖДАНСКО СДРУЖЕНИЕ “АСОЦИАЦИЯ ОБЩЕСТВО И ЦЕННОСТИ” ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ*
 
Законът за социалните услуги (обн., ДВ, бр.24 от 2019 г., в сила от 01.07.2020г.) повдига множество въпроси и очертава редица проблеми, някои от които сме посочили по-долу.
 
Законът за социалните услуги (ЗСУ) следва да уреди правото на българските граждани да ползват социални услуги. В този смисъл правото следва да се уреди като възможност за ползване  на социални услуги, а не като тяхно задължение. Разпоредбите в закона е необходимо да са съобразени с правата и свободите на гражданите, уредени в нормативните актове от по-висока степен, а именно Конституцията на Република България  и международните актове, станали по съответния ред част от вътрешното право.  ​


Read More
1 Comment

Писмо с искане за отмяна Закона за социалните услуги

12/11/2019

 
Picture
​ДО: МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 44-то НС
КОПИЕ ДО: МЕДИИТЕ 
 
УВАЖАЕМИ Г-Н БОРИСОВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н ПЕТКОВ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
 
Загрижени сме от продължаващата липса на реакция на правителството спрямо родителските протести в страната, във връзка с приетото законодателство в сферата на децата и семейството, водеща до нарастващо обществено напрежение.
 
Правят се несъответстващи на действителността изказвания от водещи фигури, относно повода на протестите и приетото законодателство. Пример за това е казаното от заместник социалния министър - г-жа Русинова в предаването “Здравей България”[1]. В него тя казва: “За нас е необяснима и каква е причината за последователните протести, тъй като на няколко пъти категорично казахме, че нито се работи по Стратегия за детето, нито по някакъв начин законодателството в нашата сфера, което влиза от началото на следващата година засяга интересите на децата”.  
 
Видно от исканията на протестите, отразени и от медиите, е че гражданското недоволство не е срещу оттеглената Стратегия за детето, а срещу приетите в законодателството ни промени, които отразяват политиките заложени в нея. ​


Read More

Становище във връзка с Проект за инструкция за достъпа на ДАНС до информационните фондове на МОН

9/9/2019

 
Picture
ДО: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
КОПИЕ:  ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ, МИНИСТЕРСТВО НА НАУКАТА И ОБРАЗОВАНИЕТО, МЕДИИТЕ
Изх. №013/09.09.2019г.
                                                        
СТАНОВИЩЕ 
 
Относно: Проект на Инструкция за достъпа на Държавна агенция „Национална сигурност” до информационните фондове на Министерството на образованието и науката
 
Уважаеми Дами и Господа,
 
С настоящото становище искаме да изразим нашето безпокойство и загриженост във връзка с приемане на Проекта на Инструкция за достъпа на Държавна агенция „Национална сигурност” до информационните фондове на Министерството на образованието и науката („Проекта“), публикуван на 09.08.2019 г. в Портала за обществени консултации на Министерски съвет в настоящия му вид.
 
В проекта са нарушени основни принципи и права в областта на защита на личните данни. Нарушен е принципът на съответствие на обработването на личните данни с целта, за която се събират и/или обработват.
 
Един от основните принципи на защита на личните данни е обработването на лични данни да съответства на целта, за която се предоставят данните и само доколкото е необходимо. Целта се дефинира предварително от администратора на лични данни. В Мотивите към Проекта се посочва като цел ДАНС да извършва „справочна дейност“ в информационните масиви на МОН, но това не е ясно дефинирана цел и съответно – обемът на данни, до които се предоставя достъп на ДАНС, не може да бъде ясно дефиниран и на практика е неограничен.

НЕ ЖЕЛАЯ ДА ОБРАЗОВАТЕ СЕКСУАЛНО ДЕЦАТА

Read More

Какво влиза в сила от 2020г.?

8/7/2019

 
Picture
Тексът по-долу е на база информацията в брошурата “Информирай се! Нов закон за социалните услуги", качена в сайта: https://daspasimdecatanabulgaria.com.

Въпреки, че Стратегията за детето е спряна последните промени*  в законодателството включват:


• Извеждане по сигнал: могат да изведат детето ви спешно само по сигнал, вкл. анонимен, без съдебна заповед (Правилник за прилагане на ЗЗД, чл. 33 и чл. 10 ал. 5; чл. 36г, чл. 36д от Закона за социалните услуги, във връзка с чл. 27(1) от Закона за закрила на детето ДВ бр. 24 от 22.03.2019г., в сила от 01.01.2020г., стр. 35 и стр. 36 и чл. 23 от Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето.)

• Родителите се считат за виновни. Едва след един месец ще трябва да доказвате пред съда, че сте невинен, ако можете и имате пари за адвокати - чл. 27(2) от ЗЗДетето. 

• Домът ви не е защитен. По сигнал социален работник ще може да влезе в дома ви без съдебна заповед и да състави социален доклад с огромно количество лична информация (като напр.: храна, разпределение на помещенията, грижа за вида на жилището ви, оборудване, удобство и комфорт за детето, хигиена и др.;) чл. 10 (1) и приложение 1 от Наредбата, изм. с постановление на МС N 0104/02/05/2019г.


Read More
<<Previous

    RSS Feed

    Image courtesy of FreeDigitalPhotos.net

Powered by Create your own unique website with customizable templates.